E-Business: az információs társadalom gazdasága

Gazdaság
Szegedi Tudományegyetem
4 kredit

Oktatók: Majó-Petri Zoltán

Jelentkezz!

Jelenleg nincs kurzusfelvételi időszak.

Nézz vissza 2025 februárjában, vagy iratkozz fel a hírlevélre!

Lezárt időpontok

2024/25/1
Magyar
2024. szeptember 9.2024. december 14.
2024. szeptember 2.
 – 
2024. szeptember 22.
2023/24/2
Magyar
2024. február 11.2024. május 18.
2024. február 4.
 – 
2024. február 25.
2023/24/1
Magyar
2023. szeptember 10.2023. december 16.
2023. augusztus 27.
 – 
2023. szeptember 10.
2022/23/2
Magyar
2023. március 5.2023. június 4.
2023. február 19.
 – 
2023. március 5.
2022/23/1
Magyar
2022. szeptember 11.2022. december 11.
2022. augusztus 28.
 – 
2022. szeptember 11.
2021/22/2
Magyar
2022. február 13.2022. május 15.
2022. január 30.
 – 
2022. február 13.
2021/22/1
Magyar
2021. október 3.2022. január 2.
2021. szeptember 19.
 – 
2021. október 3.
2020/21/2
Magyar
2021. február 28.2021. május 30.
2021. február 16.
 – 
2021. február 28.
2020/21/1
Magyar
2020. szeptember 20.2020. december 22.
2020. szeptember 13.
 – 
2020. szeptember 24.
2019/20/2
Magyar
2020. március 1.2020. május 31.
2020. február 16.
 – 
2020. március 1.
2019/20/1
Magyar
2019. szeptember 22.2020. január 5.
2019. szeptember 9.
 – 
2019. szeptember 29.
2018/19/2
Magyar
2019. február 24.2019. június 2.
2019. február 10.
 – 
2019. február 25.
2018/19/1
Magyar
2018. szeptember 30.2018. december 28.
2018. szeptember 9.
 – 
2018. szeptember 30.
2017/18/2
Magyar
2018. február 21.2018. május 27.
2018. február 4.
 – 
2018. február 20.
2017/18/1
Magyar
2017. szeptember 24.2017. december 16.
2017. szeptember 3.
 – 
2017. szeptember 24.

Kedvcsináló

Ismerd meg az e-Business világát ebben a kurzusban, ahol megismerheted az internetes üzleti folyamatok átalakító hatását és a nyílt forráskód szemléletét. Vizsgáld meg, hogyan formálja át az internet az üzleti területeket és közösségek szerepét az üzleti folyamatokban. Alakíts ki saját véleményt az internet hatásáról, és terjeszd ki üzleti látókörödet az e-Business segítségével. A kurzuson fejleszd prezentációs készségeidet és merülj el az e-Business világában videók, prezentációk és tükrözött osztályterem módszerrel.

Leírás

Tantárgyi célrendszer:

  • Az e-Business jelenségvilágának és fontosabb szereplőinek megismerése, a nyílt forráskódú szemlélet elsajátítása.
  • „Tudásmorzsák” olyan kérdésekben, hogy ki találta ki a webet, melyek a legjobb magyar e-kereskedelmi oldalak?
  • Saját vélemény kialakítása, és „performálása” azokban a kérdésekben, hogy jobbá lett-e a világ az internet által, milyen módon épülnek be a közösségek az üzleti folyamatokba, és ennek milyen nemzetközi és hazai vonatkozásai vannak.
  • Önálló üzleti ötlet bemutatása e-business megoldással, mely új piacot, új terméket vagy hatékonyabb működést jelent
  • Prezentációs és tömörítő készség fejlesztése

Kiknek ajánljuk?

  • A kurzus alapvetően közgazdasági témájú, de előtanulmányokat (üzleti tantárgyak) nem igényel
  • A kurzust elsősorban olyan diákoknak ajánljuk, akik már legalább két félévet jártak felsőoktatási intézménybe
  • A kurzus azok számára adhat impressziókat, akik a technológiákat nem csak használni szeretnék, hanem üzleti ötletet is látnak az internetes megoldásokban
  • A kurzus választható kurzus, 4 kredit értékkel. Az SZTE Gazdaságtudományi Kar közgazdász-gazdálkodási alapképzési szak nappalis és távoktatási tantárgyi programjának része

Miről tanulhatunk?

  • Az elmúlt két évtizedben szinte minden elé kis „e” betűket ragasztottunk, kezdetben az e-mail, majd az e-kereskedelem vagy az e-learning hódítottak mint hívószavak. A kurzuson végignézzük, hogy hol és mikor jelent meg a „e” faktor, és vizsgáljuk azt is, hogy merre tovább?
  • Az e-Business az a folyamat, amikor az internetes megoldások és az infokommunikációs megoldások átalakítják az üzleti folyamatokat. Megjelentek az online könyvesboltok, majd a e-book olvasók, ahol már papírra sincs szükségünk. Elterjednek a fapados légitársaságok, akiknek már nincs jegyirodájuk, és a nappalinkból két kattintásra 20-25 ajánlat között válogathatunk, ha Londonba akarunk utazni.
  • A kurzuson felvillantjuk a kiskereskedelemben, a zeneiparban, a könyvpiacon, a turizmusban, vagy akár az egészségügyben és az oktatásban bekövetkezett változásokat: ezeken a példákon keresztül a kurzust látogatók megismerkednek az e-business jelenségvilágával.

Módszertani elemek:

  • Rövid (8-10 perces) videó leckék, hozzá önellőrző kérdések
  • Prezentációk (ppt) hangalámondással, és web oldalak bemutatásával
  • Online közvetített konzultációk
  • Megnézendő (ajánlott) ted.com és youtube videók
  • Tükrözött osztályterem módszerrel „one pagerek” évközben, melyből a legérdekesebbeket/legjobbakat a konzultáción is bemutatja az oktató
  • A diákok egymás „one pagereit” is értékelik

**Melléklet: irodalmi háttér **

Kezdetek: menedzsment orientációk változása 2000-2010

  • Virtuális vállalat
  • Hálózatosodás
  • Stratégiai szövetségek
  • Platformfüggetlenség
  • Totális személyreszabás
  • Nyílt forráskódú megközelítés (wikinomia, freeconomics)

Kezdetek: A technológia (IKT) átalakítja a munka világát

  • Y generáció már „szörföl” a munkahelyek között (csökken a lineáris karrier utak száma, az egy életen át tartó munkahely)
  • A „8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra” szórakozás ideálja kiveszőben van, annak határai elmosódnak, főleg a tudásmunka kapcsán
  • Innovatív homework (freelancer) és 80/20-as szabályok alkalmazása a munka világában 2010 óta tömegessé vált.

e-Business üzleti modell Stratégiai hatású képességek

  • Piac kiterjesztése
  • Dinamikus árazás
  • Értéknövelő szolgáltatások
  • Tartalom
  • Tömeges testre szabás
  • Vevő felhatalmazása
  • Ellátási lánc megváltoztatása
  • Aggregálás és közvetítés
  • Innováció
  • Vállalati működés javítása

Tanmenet

  1. Az e-business fogalma és beépülése a közgazdasági gondolkodásba: nyílt forráskódú megközelítések
  2. Az infokommunikációs technológiák (IKT) terjedésének „hullám” jellemzői, az internet mint vivőhullám üzleti jelentősége, fontosabb inflexiós pontok, esetpéldák. Az információs társadalom gazdaságának alapvető modellje (ABC-je).
  3. WEB2-es megközelítés: A hálózati gazdaság és a közösségek beépülése a szervezetek értékteremtésébe (közösségi szűrés)
  4. A következő évtized vivőhullámai: mesterséges intelligencia, robotika, szingularitás
  5. Kezdetek: az elektronikus kereskedelem (e-commerce) kialakulása és szereplői
  6. Az információs társadalom fontosabb tématerületei: C2C, B2C, e-Kormányzat.
  7. Vállalaton belüli e-business megoldások, online marketing, industry 4.0 megközelítés
  8. A face to face és/vagy elektronizált (technizált) kapcsolatok jelentősége üzleti szemmel: szolgáltatás szempontú megközelítés
  9. Ágazati esetpéldák: tömeges nyílt online kurzusok (MOOC) Okos város (Smart City)

Követelmények

A hallgatókra műhelymunkák és kisebb érdekes feladatok várnak.

Létrehozva: 2017. 01. 26, utoljára módosítva: 2024. 09. 07.