Rólunk

A K-MOOC rendszer megújult!

Fontos változások, amennyiben az Óbudai Egyetem hallgatója vagy: ezentúl Neptun fiókoddal fogsz tudni belépni a K-MOOC rendszerbe. Fontos, hogy aktív képzéssel és aktív félévvel rendelkezz, ha még nem tetted meg, a Neptunban nyilatkozz a félévedről. Amennyiben nem az Óbudai Egyetem hallgatója vagy, e-mail alapú regisztráció szükséges a K-MOOC használatához.

A fentiekhez útmutató itt elérhető.

A korábbi rendszer elérhető archívumként, innen.

A Kárpát-medencei Online Oktatási Centrum (K-MOOC) célja, hogy bárki számára hozzáférhetővé tegye a minőségi oktatást, legyen szó akár új készségek elsajátításáról, akár szakmai tudás elmélyítéséről. A K-MOOC kurzusok rugalmas tanulási lehetőségeket kínálnak, így saját tempódban fejlődhetsz, akár otthonról, akár útközben. Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy elsőként csatlakozz az új kurzusokhoz, és bővítsd tudásodat korszerű és gyakorlatias tananyagok segítségével!


Portálhírek

Félévi ütemezés / Semester schedule

Köpf Andrea írta időpontban

A megnövekedett érdeklődésre való tekintettel meghosszabbítjuk a jelentkezés időszakot.

A 2025-2026 szeptemberi félévére vonatkozó ütemezés:

Kurzusfelvételi időszak: 2025.08.25. – 2025.09.21.

Teljesítési időszak: 2025.09.08. – 2025.12.15.

Javítási időszak: 2026.01.05.-ig

Eredményigénylési időszak: 2025.09.08. – 2026.01.14.

Jegybeírási időszak: 2026.01.19.



Felvehető kurzusok

Sokak az ergonómia kifejezést az üléssel vagy a székkel azonosítják. Sokan nem tudják, mit jelent, de a szó előfordulási helyei alapján tudják, hogy valami jó dolog. És vannak, akik csak egy olyan fogásnak tekintik, amivel még drágábban lehet eladni a termékeket. Nem az ergonómia népszerűsítő kurzusa ez, hanem azoknak a mélyebb emberi értékeknek, tudásnak és törekvésnek az átadása, amelyeket az emberiség története során számtalanszor feltaláltunk már, és alkalmanként napjainkban is újra felismerünk az újonnan fellendülő műszaki alkalmazási területeken.

Course rating:

2.3(6)

Kreditérték: 2
Tudományterület: Műszaki és mérnöki tudományok
Kurzusgazda intézmény: Óbudai Egyetem
Kurzus nyelve: Magyar
Leírás:


Nagyon gyors műszaki fejlődést élünk át, melynek része a termékek gyors piacra vitele. Megfigyelhetjük a használhatatlan dolgok bukását és a jól eltalált gyártórendszerek, termékek, szolgáltatások sikerét. Egy adott célra rossz megoldás sok születik, igazán jó, letisztult változat kevés jön létre, melyet utána sok változat követhet. A jó változatokban napról-napra felfedezhetjük azokat az emberi tulajdonságok ismeretén alapuló megoldásokat, melyek a sikertelen megoldásokból hiányoztak. Azért fontos az ergonómiai szemlélet, és az alapvető ismeretek megszerzése, mert ez előnyt jelent a tervezés, kivitelezés, üzemeltetés során. Hosszútávon a találmányok a letisztult, jól használható formában maradnak fenn, és lesznek sikeresek, azaz akkor, hogyha jól használhatóak, vagyis megfelelnek az emberi jellemzőknek. Az ergonómia kurzusban megismerjük, hogyan él együtt, hogyan hat egymásra az ember és a tárgyi környezet, azaz hogyan érvényesülnek és alkalmazhatók az ergonómiai ismeretek.


Tanmenet:


  1. Az ergonómia tárgya, területei
  2. A rendszer. Munkarendszer, felhasználói interakció, az emberi információfeldolgozás modellje.
  3. A tevékenység és munkaelemzés alapjai.
  4. A felhasználói kör jellemzése és a tervezői megközelítések.
  5. Testméretek és erőkifejtés
  6. A vezérlési és a kezelői felület tervezése
  7. Az ergonómiai minőség és a használhatóság
  8. Az emberi hibázás, megbízhatóság.
  9. Terhelés, igénybevétel, fáradtság
  10. Környezeti tényezők
  11. Kockázatalapú munkahelyi biztonság és egészségmegőrzés
  12. Ergonómiai kockázatok csökkentése a munkahelyen
  13. Munka közbeni testhelyzetek és a kényelmes ülés
  14. Bevonáson alapuló fejlesztési folyamat

Követelmények:


A tárgyat a következőképpen teljesítheti: - Feladatok megoldása december 14-ig. Nincs kötelező feladat, de feladatok megoldása nélkül nem elérhető az érvényes félévhez szükséges minimális pontszám. - A „KURZUSZÁRÓ TESZT” teljesítése december 14-ig. (max 20 pont)


A “Jelnyelv kezdőknek” című tantárgy célja, hogy ismeretet szerezzen a hallássérült definíciójáról, a társadalmáról, a kultúrájáról, a kommunikációjáról (a jelnyelvről, a tolmácsolásról és ezeknek fajtáiról), valamit a sportról, az oktatásról. A minimális „alapfokú” jelnyelvi kommunikáció elsajátítása, annak érdekében, hogy az érdeklődő hallgatók elsajátíthatják azt az alaptudást.

Course rating:

5.0(8)

Kreditérték: 3
Tudományterület: Humán- és nyelvtudományok
Kurzusgazda intézmény: Óbudai Egyetem
Kurzus nyelve: Magyar
Leírás:


Kedves jelnyelvet tanuló Hallgató!

A “Jelnyelv kezdőknek” című tantárgy célja, hogy ismeretet szerezzen a hallássérült definíciójáról, a társadalmáról, a kultúrájáról, a kommunikációjáról (a jelnyelvről, a tolmácsolásról és ezeknek fajtáiról), valamit a sportról, az oktatásról. A minimális „alapfokú” jelnyelvi kommunikáció elsajátítása, annak érdekében, hogy az érdeklődő hallgatók elsajátíthatják azt az alaptudást, amely későbbiekben bármelyik informatikai területén fellelhető technikai eszközök, amely segíthetik a hallássérültek mindennapi életét. A távoktatást elvégző megérti és használja a számára ismerős mindennapi kifejezéseket és alapvető fordulatokat, amelyeknek célja konkrét szükségleteinek kielégítése. Be tud mutatkozni és be tud mutatni másokat egymásnak, meg tud válaszolni és fel tud tenni olyan kérdéseket, amelyek személyes jellegűek. Képes egyszerű interakcióra, amennyiben a másik személy lassan, világosan beszél és segítőkész.


Tanmenet:


  1. Bevezetés (alapfogalom, kommunikáció, jelnyelv)
  2. Ismerj meg! - 1
  3. Ismerj meg! - 2
  4. A családom - 1
  5. A családom - 2
  6. Ahol élek - 1
  7. Ahol élek - 2 8.Ahol élek - 3
  8. Mindennapi teendőim - 1
  9. Mindennapi teendőim - 2
  10. Mindennapi teendőim - 3
  11. Nemzetközi jelnyelv (International Sign)

Követelmények:


A félévzáró érdemjegy teszt megírása és a jelnyelvi videó bemutatása alapján. - 0% - 59% - elégtelen - 60% - 70% - kettes - 71% - 80% - hármas - 81% - 90% - négyes - 91% - 100% - jeles


Az alapvető energetikai jellemzők és a világ energetikai helyzetének bemutatása után sorra vesszük, értékeljük a megújuló és nem hagyományos energiaforrások felhasználási módjait…

Course rating:

5.0(3)

Kreditérték: 3
Tudományterület: Műszaki és mérnöki tudományok
Kurzusgazda intézmény: Óbudai Egyetem
Kurzus nyelve: Magyar
Leírás:


A majd egy évtizedes, nagysikerű Különleges energiaforrások c. kurzus ezúttal a K-MOOC-on is elvégezhető. Az alapvető energetikai jellemzők és a világ energetikai helyzetének bemutatása után sorra vesszük, értékeljük a megújuló és nem hagyományos energiaforrások felhasználási módjait, a műszaki megoldásokat. Foglalkozunk a biomassza felhasználással, geotermikus energiával, hőszivattyúkkal, naperőművekkel, napkollektorokkal, napelemekkel, tüzelőanyag cellákkal. Megismerjük a szélerőművek, vízerőművek és az energiatárolás alapvető kérdéseit. A hallgatók végül szempontrendszert kapnak az egyes energiatermelő berendezések, technológiák összehasonlítására. Az anyagot video előadásokon és írott formában sajátíthatják el, míg a számonkérés 4 teszten keresztül történik, Itt részben megoldások közül kell választaniuk, részben pedig szöveges választ kell adniuk, illetve 1-1 számítási példát megoldaniuk.


Tanmenet:


  1. A Föld energiaforrásai

  2. Biomassza felhasználás

  3. Geotermia - hőszivattyúk

  4. Naperőművek

  5. Napkollektorok

  6. Napelemek

  7. Tüzelőanyag cellák

  8. Szélerőművek

  9. Vízerőművek

  10. Energiatárolás

  11. Kisléptékű megújuló erőművek

  12. Technológiák összehasonlítása


Követelmények:


A tananyag elsajátításának ellenőrzése tesztek segítségével történik. A kurzus teljesítéséhez a hallgatóknak 4 db tesztet kell megoldaniuk és kreatív videós házi feladatot kell készíteniük.

A tesztek témája a tematikát követi, a tesztek egymásra épülnek. - Az első teszt kitöltésének feltétele az első három téma elsajátítása. - A második teszt kitöltésének feltétele az első teszt teljesítése. - A harmadik teszt kitöltésének feltétele a második teszt teljesítése. - A negyedik teszt kitöltésének feltétele a harmadik teszt teljesítése.


A processzorok fejlődése őrületes tempóban halad, teljesítményük minden másfél évben megduplázódik. A mikroprocesszorok története 1971-ben kezdődött, amikor egy pici ismeretlen cég, az Intel a világon először több tranzisztort épített egybe, hogy központi vezérlő egységet alkosson. Mára már mindennapjaink élete egyik alapeleme a számítógép, így a mikroprocsszorok létezését magától értetődőnek, termeszetesnek tartjuk.

Course rating:

5.0(5)

Kreditérték: 3
Tudományterület: Műszaki és mérnöki tudományok
Kurzusgazda intézmény: Óbudai Egyetem
Kurzus nyelve: Magyar
Leírás:


A kurzus folyamán megismerkedik a mikroprocesszorok felépítésével és működésével, miként lehet összeállítani egy mikroprocesszort. A kurzus részvevők megismerkednek a bináris, kódolá, dekódolás, időmultiplexelés módszerével. A kurzus külön kitér egy konkrét, 4 bites processzor kialakítása során annak utasításkészletére és az utasítás végrehajtás mechanizmusára.


Tanmenet:


  1. Az ALU működése
  2. Mikroprocesszorok építőelemei
  3. 4 bites mikroszámítógép
  4. Többfunkciós jelvezetékek
  5. Megszakítási rendszerek
  6. A több chipes processzorok
  7. A mikroprocesszorok gyorsítása
  8. A mikroprocesszorok gyorsítása. A processzorok számítási kapacitásai
  9. Koprocesszorok

Követelmények:


A félév során írt önellenőrző kérdésekhez hasonló tesztsor. 17 kérdésre kell válaszolni 25 perc alatt. Minimum 50%-osra kell teljesíteni, hogy a félév sikeres legyen.

87-100%: jeles 75-86: jó 63-74% közepes 51-62% elégséges 0-50% elégtelen


The Robot Operating System (ROS) is a platform widely used in research and also in the industry. The students will learn how to develop ROS applications in Python programming language. The aim of the course is to get the students acquainted with ROS, and also to give them an opportunity to practice Python.

Course rating:

4.7(12)

Kreditérték: 2
Tudományterület: Informatika és technológia
Kurzusgazda intézmény: Óbudai Egyetem
Kurzus nyelve: Angol
Leírás:


ROS introduction, setting up the development environment. Implement ROS packages in Python. Basic ROS communication, implementing publishers and subscribers. Principles of robotics, programming a simulated robot in joint and workspace. Roslaunch, ROS parameter server. Acquisition and processing of sensory data in ROS. Programming da Vinci surgical robot in simulated environment. Programming humanoid robot. In simulated environment. Define custom messages. ROS service and ROS action.


Tanmenet:


Topic 1: Introduction Topic 2: Linux and ROS principles Topic 3: Python principles Topic 4: Publisher, Subscriber Topic 5: Principles of robotics Topic 6: Roslaunch, Rosparam, Rosbag Topic 7: Kinematics, Inverse kinematics Topic 8: Gathering and processing sensory data Topic 9: ROS message, ROS service, ROS action Topic 10: Docker and ROS


Követelmények:


The course consists of 2 blocks with 5-5 Topics. Each topic can be started when the Quiz from the previous topic is passed. After Quizzes 5 and 10, Tests 1 and 2 opens respectively, to progress to the second block of 5 Topics, Test 1 needs to be passed.

The Quizzes require a 100% result for passing, and have an 8 minute time constraint. Quizzes have unlimited attempts. The Tests require an at least 70% to pass, and have a 30 minute time constraint. Tests can be attempted only 2 times! In the case of both the Quizzes and the Tests, the highest results from the attempts will count.

The final grade of the course is calculated from the sum of the results from Test 1 and Test 2 as follows:

                                     100%:            5
90% – 99%: 4
80% – 89%: 3
70% – 79%: 2
0% – 69%: 1

Csatlakozz hozzánk a TeachUP innovatív MOOC kurzusában, ahol felfedezheted a formatív értékelés, személyre szabott tanulás, kollaboratív együttműködés és kreatív gondolkodás világát. Fedezd fel az oktatás új dimenzióit ebben a dinamikus nemzetközi projektben!

Course rating: 5.0(2)
Kreditérték: 2
Tudományterület: Oktatás és pedagógia
Kurzusgazda intézmény: Oktatási Hivatal
Kurzus nyelve: Magyar
Leírás:

A kurzust elsősorban azoknak ajánlom, akik érdeklődnek a tanári munka iránt, akik tanítanak, akik szeretnének tanítani.


Tanmenet:

A kurzus négy nagyobb egységből áll: I. Formatív értékelés a gyakorlatban – tanulnak a diákjaim? II. Személyre szabott tanulás a gyakorlatban – a diákjaim határozzák meg a tanulási folyamataikat? III. Kollaboratív tanulás a gyakorlatban – együttműködve tanulnak a diákjaim? IV. A kreatív gondolkodás fejlesztése a gyakorlatban – elsajátítják a diákjaim a kreatív problémamegoldást?


Követelmények:

Milyen feladatokat kell elvégezni a kurzus teljesítéséhez? A kurzus 12 modulból áll, amelyek négy nagyobb tartalmi egységre tagolódnak. A kurzus sikeres teljesítéséhez el kell végezni a modulok során kijelölt feladatokat és ki kell tölteni a modulok végén található teszteket.

8 modul végén található teszt. Kérjük, hogy valamennyit töltse ki. Az értékelés a tesztek eredményei és a kurzusban tanúsított aktivitás (Padlet- és fórumbejegyzések) alapján történik.



KURZUSOK FELFEDEZÉSE

Jelentkezz be a kurzusok felfedezéséhez és a beiratkozáshoz:


Accessibility

Background Colour Background Colour

Font Face Font Face

Font Size Font Size

1

Text Colour Text Colour