A tanuló elsajátít egy átfogó, holisztikus, a pszichopedagógia prizmáján átszűrt látásmódot, mely segít a mindennapi gyakorlatban a helyzetértékelésben és a preventív intervencióban családi, iskolai és szociális közegben.

Részletek

Leírás

  • a tanuló a tananyag elsajátítása után ismerni fogja a pszichopedagógia diszciplínához kapcsolódó területek alapfogalmait és képes használni azokat;
  • megismeri a család és a társadalom szociálpszichológiai rendszereinek struktúráit, a rendszerek kapcsolatát és dinamikáját, az egészséges bio-pszicho-szociológiai és környezeti struktúrák működésének és fejlődésének kritériumait és megismeri azok fenntartásának lehetőségét;
  • megismerkedik a társadalmi és családi élet dinamikus fejlődését befolyásoló és akadályozó diszfunkcionális rendszerekkel, azok környezeti és pszichés hatásaival;
  • tömör ismeretanyagot kap kézhez a „Z”generáció fejlődéslélektani és pszichopedagógiai sajátosságairól, melyek által megmutatkoznak a prevenció és intevenció lehetőségei.
  • a tanuló elsajátít egy átfogó, holisztikus, a pszichopedagógia prizmáján átszűrt látásmódot, mely segít a mindennapi gyakorlatban a helyzetértékelésben és a preventív intervencióban családi, iskolai és szociális közegben.

Tanmenet

  1. MODUL: A pszichopedagógia fogalmi meghatározása. A pszichopedagógia, mint dialektikus tudomány elhelyezése a társadalomtudományok, a pedagógia, pszichológia és pásztorálpszichológia metszetésterületén. A pszichopedagógia, mint dinamikus rendszerszemlélet és a pszichopedagógia funkciói a család- és gyermekvédelemben.
  2. MODUL: Létminőség diagnózis. Korszellem, mentalitás, családszemlélet és az életgyakorlat változása napjainkban. Intergenerációs viszonyjellemzők. Milyen emberképet, énképet és családképet hordozunk magunkban? A tudatosság és felelősség dialektikája.
  3. MODUL: Nevelés és növelés. A család, mint a szocializáció első lépcsőfoka. Kötődéselméletek. Érzelmi biztonság, mentalizáció és szociális tükrözés. A vitális kontaktuson alapuló nevelés modellje..
  4. MODUL: Kapcsolati zavarok. Elutasítás, aggodalmaskodás, anyahiány betegségek. Családban tapasztalt stresszfaktorok: elhanyagolás, bántalmazás. Intergenerációs konfliktusok. A válás körüli traumatizálódás nyomai.
  5. MODUL: Szexuális identitás. Nemi szerepek. A nemiség etikája. Az apaszerep. Az anyaszerep. A gyermeki szerepek
  6. MODUL: Család és iskola. A családi és iskolai nevelés – összefüggések, kölcsönhatások, ellentétek.A nevelés rendszere. Kettős kontingencia Luhmann elméletalkotása alapján. A rendszerszemlélet és a konfliktus természete. A problémás gyermek rendszerszemléletű paradigmája.
  7. MODUL: Viselkedészavarok a családban és iskolában. A depressziós tüneteket előidéző rizikófaktorok. Az evészavarok. Az anorexia. Externalizált gyerekkori problémák. A prevenció és intervenció lehetősége. Egy új paradigma
  8. MODUL: Társadalmi affektív hatások és jellemzőik. Mobbing és a kiváltó okok. Prevenció lehetősége. Lelki válság szülők válása esetén. Jegyadás miatti iskolai szorongás, félelem. Bántalmazás a családban. Prevenciós lehetőségek
  9. MODUL: Veszteségek és traumák. Veszteségfeldolgozás és rendszerszemlélet. A halál és gyász kérdése az iskolában. A fiatalok halálértelmezését befolyásoló faktorok. A sziucid kísérlet. Prevenció és a szülők vigasztalása.
  10. MODUL: A család megismerésének módszerei segítő/pedagógus/nevelő számára: a család jellemzőinek szociológiai, pszichológiai felmérése.
Course rating: 5.0(3)
Kredit érték: 4
Tudásterületek: Oktatás és pedagógia
Kurzusgazda intézmény: Babes-Bolyai Tudományegyetem

Accessibility

Background Colour Background Colour

Font Face Font Face

Font Size Font Size

1

Text Colour Text Colour